Hälsa och livsstil
Uppdaterad 2007-03-13Riskerna med passiv rökning hemlighölls DN
Längre liv med medelhavsmat Apoteket
Den dödliga skräpmaten
Den amerikanske dokumentärfilmaren Morgan Spurlock levde på McDonalds-mat i en månad. Han gick upp 11 kilo, fick leverskador, förhöjt blodtryck och förhöjda kolesterolvärden. Belöningen var dock att den dokumentärfilm han gjorde om sitt äventyr, Super Size Me, blev en stor kritiker och publikframgång. Filmen blev ett verkligt hot mot snabbmatsindustrin. Tidningen Ångermanland
Sjuk som en nötkärna GP: Hälsosam och vältränad, men ändå sjuk? Ortorexi är en form av ätstörning som kan förväxlas med sundhet i den allmänna hälsotrenden. Mediernas fokusering på mat och träning kan göra att fler drabbas.
Halva priset på sprit kostar dubbelt så mycket SVR Jämtland
Jakten på riskfaktorer kan stämpla friska
Den utbredda och intensiva jakten på riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar saknar inte kritiker. De pekar på riskerna att friska personer sjukliggörs vilket kan leda till omfattande livslång och synnerligen dyrbar läkemedelsbehandling. En önskedröm för läkemedelsindustrin. Skeptikerna tyckte sig i somras få vatten på sin kvarn genom en norsk studie gjord av en av de främsta kritikerna Linn Getz vid universitet i Trondheim. SvD
Gymnasieelever får lära om hälsa
Hälsa och livsstil kommer i fortsättningen att prioriteras högt i Örnsköldsviks gymnasieskolor. På samtliga gymnasieprogram ska eleverna få lära sig om den egna hälsan i ett samarbete med Idrottshögskolorna i Stockholm och Umeå. I organisationen ingår idrottslärare, skolsköterskor, kuratorer, måltidspersonal och en kostekonom. SvD
Över 1.000 anställda fast i drogtest
Enligt en studie avslöjas varje år fler än 1.000 anställda på landets största företag med droger i kroppen. De flesta tester görs vid nyanställning, men vart fjärde storföretag testar slumpvis utvalda utan förvarning. Läs mer... NY!
Änkor tröstar sig med alkohol
Var tredje änka dricker alkohol för att dämpa sorgen efter den bortgångne maken. Det framgår av en studie gjord av Agneta Grimby vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg som Dagens Nyheter tagit del av. Läs mer...
Förlänger ett gott skratt livet? LT
Fisk kan göra äldre smartare
Äldre människor som äter fisk en eller två gånger i veckan bevarar sin intellektuella förmåga längre än jämnåriga som äter mindre fisk. Effekten är så stor att fiskätarna kan hålla sig tre–fyra år yngre.SvD
Vi saltar mer och mer
Det gamla rådet att inte salta så mycket verkar ha fallit i glömska. I genomsnitt får vi i oss två teskedar salt om dagen och det är dubbelt så mycket som rekommenderas. Vetenskapsradion
Mediciner mot alkoholism används inte
Trots att två läkemedel mot alkoholberoende visat sig effektiva används de sällan inom den svenska vården. Därför har Läkemdelesverket och andra myndigheter kallat till ett möte för att ta fram rekommendationer om att använda dessa medel. Ekot
Norrlänningar lever kortare liv
Den som bor i ett norrländskt skogslän har lägre medellivslängd än den som bor i andra delar av landet. Det beror på att norrlänningarna äter mer fettrik kost, enligt ny forskning. DN
Bryggkaffe skadar inte hjärtat
Sex koppar bryggkaffe om dagen, så mycket kan du dricka innan det blir skadligt för hjärtat. Det visar en av de största studierna hittills gällande kaffets hälsoeffekter. Vetenskapsradion
Transfetter värst för hjärtat
Små gulliga, knapriga kex som ska glädja barnen genom att föreställa Kalle Anka och andra Disneyfigurer. Företaget Viktväktarnas mikropopcorn. McDonalds pommes frites och friterade kycklingbitar. Det är några svenska produkter som innehåller industriellt framställda transfetter. DN
Ett gott skratt förlänger livet och är bra för kropp och själ
En inspirationsdag i skrattandets tecken, bjöds det på i går på Kristallen i Nybro när Äldreveckan gick in på sin fjärde dag. Ett gott skratt förlänger livet heter det ju och det budskapet var precis vad Eva Sjöde ville förmedla under sin Skratt-Humor-Hälsa föreläsning.
Eva Sjöde har ett förflutet som både gymnastiklärare och sjukgymnast och otaliga är de gånger hon åkt runt och föreläst om hur viktigt det är att röra på sig och även äta rätt. Nu sträcker hon sig ett steg längre när hon talar sig varm för det läkande skrattet. Östran NY!
Meditation mot hjärtfel
Meditation kan hjälpa till att förbättra dina blodvärden. I ett amerikanskt försök med 103 hjärtpatienter fick hälften lära sig att meditera medan den andra hälften fick mera vetenskapliga råd om hur en riskpatient med hjärtproblem kan förbättra sin hälsa. Och det visade sig att de patienter som mediterat i 16 veckor hade betydligt lägre blodtryck än patientgruppen som fått vetenskapliga hälsoråd. Vetenskapsradion
Gemensamt EU-program mot alkohol
För första gången lägger EU-kommissionen fram ett gemensamt program för att få människorna i EU-länderna att dricka mindre alkohol. Ungdomsfylleriet och trafikolyckorna som orsakas av alkohol har ökat mycket i unionen. Ekot
Kött ger riskökning för bröstcancer
En daglig konsumtion av rött kött, som oxkött, fläsk och lamm, kan öka risken för kvinnor att få bröstcancer. Vetenskapsradion
NY!
Fetma ökar i tredje världen
Hälsosam mat är för dyr för fattiga människor i utvecklingsländer. Det är en av orsakerna till att fetma och övervikt nu är ett lika allvarligt hälsoproblem som undernäring i tredje världen. Enligt en studie är var fjärde pakistanier fet eller överviktig. Vetenskapsradion
Livsmedelsverket sänker salthalten i mat
Svenskens intag av salt ligger på den dubbla rekommenderade nivån. Det är dags att göra någonting åt saken tycker Livsmedelsverket. Vi har så smått börjat sänka intaget av socker och fett - nu är det dags att sluta salta så mycket på maten. Saltet ger oss högt blodtryck och risk för hjärt-kärlsjukdomar i onödan. Vetenskapsradion
Risk för magcancer minskar med rätt kost
Genom ett fåtal förändringar av kost och livsstil skulle mellan 30 och 90 procent av cancersjukdomar i mage, tarmar och bukspottkörtel kunna förhindras. Det optimistiska men sannolikt också kontroversiella budskapet framförs nu för första gången i en svensk doktorsavhandling. SvD
Bantningsmedel skrivs ut på fel grunder
Patienter med hjärtsjukdomar får bantningsmedel utskrivet helt i strid med medicinska rekommendationer. Det visar en undersökning som Läkemedelsverket har gjort. Ekot
Vanlig lök ger skydd mot flera cancertyper
Vanlig lök skyddar mot cancer visar de första stora studierna på människor. Med minst en medelstor gul lök om dagen på tallriken sjönk risken för nio cancertyper med mellan 25 och över 80 procent. DN
Tarmbakterier styr övervikt
Bakterier i våra tarmar kan påverka om vi blir feta eller inte. Det skriver amerikanska forskare i tidskriften Nature. De har sett att balansen mellan dom två vanligaste bakteriegrupperna i tarmarna ser ut på ett sätt hos överviktiga människor och på ett annat sätt hos smala. Vetenskapsradion
Snabb viktminskning ökar risken för gallsten
För den som snabbantar ökar risken att drabbas av gallsten, visar ny svensk forskning sonm presenteras i Vetenskapsradions program Kropp och Själ idag. Vetenskapsradion
Transfett ersätts med farlig olja
Avvecklingen av transfett kan ge mindre hälsosam mat, varnar tre ledande nordiska kostexperter. I margarin, kakor och kex ersätts transfettet ofta med mättad palmolja som ökar risken för hjärtsjukdomar och bidrar till skövling av regnskogar. SvD
Unga söker hjälp hos Anonyma alkoholister
Allt fler unga flickor har så allvarliga alkoholproblem att de läggs in för vård. Samtidigt är trycket så stort att Anonyma alkoholister fått starta nio särskilda grupper för ungdomar för att möta behoven. DN
Antioxidanter av vin och choklad en dröm som inte håller
Glöm det där om att rödvin och choklad ger nyttiga antioxidanter till kroppen. Det gör de inte, enligt ny forskning. Flavonoiderna i vinet och i chokladen är så omstrukturerade i tillverkningen och beredningen att de inte längre fyller en antioxiderande funktion i kroppen. Vetenskapsradion
Tyskarna toppar fetmaligan i Europa
En internationell studie visar att vi blir allt större och tjockare och att Tyskland är det land i Europa som har flest överviktiga. Där planerar nu regeringen ett omfattande kampanj för att vända trenden och därmed avlasta sjukvården. Ekot




0 Comments:
Skicka en kommentar
Links to this post:
Skapa en länk
<< Home